Als u een klacht heeft over Reprobel, dan kan u die op twee manieren indienen:
- Ofwel met een brief aan de bedrijfszetel van Reprobel cv (Havenlaan 86C – 201 A, 1000 Brussel)
- Ofwel via ons online contactformulier
U richt uw klacht tot de algemeen directeur van Reprobel, de heer Jean-Paul Langhoor – Beitia.
Reprobel behandelt alleen schriftelijke of elektronische klachten. Reprobel antwoordt niet op mondelinge of anonieme klachten, en doorgaans ook niet op de regelrechte nonsens over ons of over het auteursrecht die u hier en daar op sociale media kan lezen. We hebben namelijk iets veel beters te doen: ervoor zorgen dat auteurs en uitgevers een faire vergoeding krijgen voor het hergebruik van hun auteursrechtelijk beschermde teksten en beelden, ook in de digitale wereld van vandaag.
U kan zowel wanneer u aanspraak maakt op een vergoeding als rechtenhouder als wanneer u een vergoeding moet betalen of wordt verzocht om aangifte te doen, een klacht indienen bij Reprobel.
Bent u een rechtspersoon, dan moet de klacht worden ingediend door iemand die u in rechte kan vertegenwoordigen. Het is in dit geval ook handig om een contactpersoon te vermelden.
Uw klacht moet uw volledige naam, uw adres / zetel, uw rechtstreeks telefoonnummer, uw mailadres, uw bedrijfsgegevens (ondernemingsnummer, rechtsvorm, …) en liefst ook uw Reprobel nummer bevatten.
Omschrijf nauwkeurig uw klacht. Liefst voegt u bij uw klacht meteen alle nuttige stukken. Reprobel kan u aanvullende inlichtingen of stukken vragen.
Reprobel stuurt u binnen de vijf werkdagen na ontvangst van uw klacht een ontvangstbevestiging. Daarin beantwoordt ze meteen uw klacht, of deelt ze u mee tegen wanneer u een antwoord mag verwachten en wat de volgende stap in de procedure is.
Reprobel antwoordt u in principe binnen de maand na het indienen van de klacht. In uitzonderlijke gevallen kan deze termijn verlengd worden met maximaal één maand. Reprobel geeft in dat geval aan waarom de termijn is verlengd.
Reprobel beantwoordt uw klacht schriftelijk of elektronisch.
Reprobel garandeert u dat uw klacht efficiënt wordt behandeld, en dat u een duidelijk antwoord krijgt. Dat betekent niet noodzakelijk dat u gelijk krijgt, maar wel dat uw klacht objectief en juridisch correct wordt beantwoord.
Als Reprobel uw klacht (of delen daarvan) afwijst, motiveert ze waarom ze dat doet.
De wettelijke bepalingen over de klachtenprocedure vindt u in artikel XI.273/1 van het Wetboek van Economisch Recht.